Vitamine: Bescherm uw lichaamsbehoeften

2 min lezen

Vitamin: Safeguard your body needs

De geschiedenis van vitamine E in de haarverzorgingsbranche is een smerig verhaal vol misverstanden. Dus waarom is het belangrijk? Laten we erin duiken.

Waarom je vitamine E nodig hebt

Vitamine E is een natuurlijke verdediger die je lichaam nodig heeft. Het voorkomt de vorming van iets dat reactieve zuurstofspecies (ROS) wordt genoemd: DNA-beschadigende stoffen die van nature in het lichaam worden gevormd wanneer vet oxideert. ROS-vorming is een natuurlijk onderdeel van het mens-zijn - het gebeurt letterlijk elke keer dat je een snack neemt of je lunch eet! ROS kan echter overmatig problematisch zijn, wat resulteert in een soort celbeschadiging die bekend staat als oxidatieve stress. Vitamine E en andere antioxidanten zoals vitamine C helpen de schadelijke effecten van ROS tegen te gaan. Kortom, E is goed voor je DNA en cellen.

Hoe krijg je het

Vitamine E is beschikbaar in een groot aantal plantaardige voedingsmiddelen, vooral in noten en zaden. Je hebt misschien een laag E-gehalte als je niet een verscheidenheid aan van deze voedingsmiddelen eet, maar het risico op ernstige tekorten is vrij laag. De meeste vrouwen in de VS hebben maar een klein beetje weinig vitamine E. Daarom raden we aan om je dieet aan te vullen met ongeveer 10 IE: de perfecte hoeveelheid om de meesten van ons op het juiste niveau te brengen.

Het vitamine E-drama in de haarverzorgingsindustrie

Zoals veel voedingsstoffen, komt E in veel subvormen voor, acht om precies te zijn. Maar slechts vier van de acht - de tocoferolen - zijn belangrijk voor ons. De bekendste tocoferolen zijn alfa-tocoferol (a-TO) en gamma-tocoferol (g-TO).

Het heeft zowel alfa als gamma in vergelijkbare hoeveelheden, maar a-TO krijgt alle liefde van de supplementenindustrie. Waarom? Alfa-tocoferol is het enige type E waarvan is aangetoond dat het de tekenen van vitamine E-tekorten ongedaan maakt. Dat is de reden waarom, toen het tijd werd voor wetenschappers om te beslissen over de dagelijkse waarde-eisen, ze a-TO alle liefde gaven en de voordelen negeerden buiten de lage preventie die andere vitamine E-vormen kunnen bieden.

Waar de literatuur over dagelijkse waarden leidt, volgen de meeste vitaminebedrijven. Dat betekent dat de meeste vitamine E-supplementen alleen a-TO bevatten.

Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van een dieet dat rijk is aan alle vier de tocoferolen echte gezondheidsvoordelen heeft. En toch is er een actief wetenschappelijk debat over de vraag of suppletie met vitamine E gunstig is. Het probleem? De meeste onderzoeken die in dit debat als munitie werden gebruikt, testten alleen de effecten van hooggedoseerde a-TO-supplementen, in plaats van uitgebalanceerde supplementen met de vier vormen van E die in gezonde voeding worden aangetroffen. Zie je de verbinding?